Disciplina positiva

Què s’entén per disciplina positiva

 

La Disciplina Positiva és una filosofia educativa que defensa ser fermes i amables al mateix temps.

El seu objectiu és el respecte i la cooperació entre les persones, resolució de conflictes, ensenyar habilitats i estratègies per al dia a dia.

La Disciplina Positiva és educar sense utilitzar premis ni càstigs, ni xantatges…

Ajuda a entendre la conducta inadequada dels nens i brinda als pares i educadors eines.

Per a mi, la Disciplina Positiva és una filosofia de vida, és un canvi en tu, com a adult, és un canvi en com mirem als nens i en les respostes que donem a les seves preguntes, emocions, frustracions…

És veure al nen com un ser capaç de tot i digne de respecte.

Aquí no hi ha lluites de poder, som iguals, el nen no és inferior.

Simplement és veure a l’home o la dona en la qual es convertirà el teu fill o en el qual t’agradaria que es convertís.

I ara et pregunto, estàs educant-ho perquè arribi a ser aquesta persona?

Alfred Adler (1870-1937) és el pare de la psicologia individual i defensor de la naturalesa social de l’ésser humà.

Per a ell els problemes que apareixen en la família o a l’escola han de solucionar-se de forma social, és a dir, per tots els membres de la comunitat.

Adler defensa el sentit de pertinença per al benestar emocional i mental de l’individu.

A tots en algun moment ens han rebutjat o no ens han tingut en compte, recordem com ens hem sentit.

Així és com se sent el nostre fill/a quan no li tractem correctament o no li acompanyem quan ens necessita.

Rudolf Dreikurs és el deixeble de Adler, creia en la necessitat útil de tot ésser humà per poder contribuir a la comunitat.

Els nens volen pertànyer i la forma en què els parlem i tractem contribueix a crear creences positives o negatives en ells.

Des de la infància, l’individu treu conclusions i recull experiències, sobre què és el que en la vida mereix la pena.

Cada conducta té una meta, una finalitat.

Recordem les experiències i les interpretacions que hem guardat.

A partir d’aquí, automatitzem comportaments determinats per situacions, és una forma d’adaptar-nos.

Exemple, si l’amor feia el nen ens porta a acaronar-li a l’excés, a permetre’ls actituds no respectuoses, ell farà el mateix amb nosaltres. No podem deixar-li faltar al respecte feia altres nens, pares, avis, etc, solament perquè el nen és petit.

No es pot ignorar, perquè als 5 anys l’estil de vida està constituït.

Nen acaronat = nen no educat

Nen no estimat = nen amb problemes emocionals

El treball de socialització comença en la família, una vegada arriba al col·legi haurà d’aprendre a conviure, a col·laborar, a resoldre problemes, etc, sinó està “equilibrat” vindran els problemes.

“D’on traiem la idea absurda que, perquè els nens millorin, primer cal fer-los sentir malament?” (Jane Nelsen)

images (2)

Bases de la Disciplina Positiva

Tot comportament té un propòsit.

La meta del comportament és sentit de la pertinença (connexió).

El nen des que neix està prenent decisions sobre la base del sentit de pertinença i significació.

Els errors són oportunitats per aprendre, és alguna cosa positiu.

Es basa en l’amor, la comprensió, l’enteniment i l’empatia.

Com funciona la disciplina positiva

És amable i ferma al mateix temps (respectuosa i motivadora).
Ajuda als nens a sentir-se importants (Connexió).
És eficaç a llarg termini.
Ensenya valuoses habilitats per a la vida (Respecte, habilitat per resoldre problemes, participació, col·laboració, responsabilitat…).
Ajuda al fet que els nens desenvolupin les seves capacitats i siguin conscients d’elles.
Punts clau de la Disciplina Positiva
Respecte mutu.
Comunicació efectiva.
Motivació.
Solucionar, NO castigar.
Nens actuen millor, quan se senten millor.
Per a què serveix la Disciplina Positiva
La Disciplina Positiva té l’objectiu d’educar a nens i a adults amb eines i estratègies per afrontar qualsevol canvi al llarg de la seva vida, a saber quan necessiten calmar-se, a resoldre conflictes…

Algunes habilitats que s’aconsegueixen són:

– Segur de si mateix.

– Resoldre problemes.

– Responsable.

– Emprenedor.

– Independent.

– Feliç.

– Motivat.

– Optimista.

– Bon humor.

– Cooperador.

Amb la Disciplina Positiva ens enfrontem als reptes diaris amb els nens, com a desobediència, desordre, falta de respecte, desafiadors, egoistes, rebequeries, dependència, desmotivació, pors, ansietat…

A tots els pares i educadors ens encantaria tractar als nens amb el respecte que es mereixen, quan no ho fem sol ser per desconeixement, ells són el futur i en ells hem de posar la nostra esperança perquè el món millori.

 

Article original